Dagens gang

Velkommen til os i Sansehuset <3
Vi er en dejlig børnehave fuld af hjertevarme med fokus på De 3 primære sanser, hvor leg og fantasi er i centrum.
Noget af det særlige ved vores hus er, at vi har funktionsopdelte rum, som både børn og voksne har stor glæde af at lege og udfolde sig i. Vores dejlige legeplads og nærmiljø inddrager vi dagligt som en del af de funktionsopdelte rum.
Hverdagens leg og aktiviteter foregår på tværs af alder og basisgrupper.
For at skabe en nærværende, tryg og genkendelig hverdag er vi alle tilknyttet en basisgruppe som vi samles i til formiddag/samling, frokost og eftermiddagsmad.Vores basisgrupper er:
Smølferne (3 årige): Katrine, Annemarie, Louise
Krudtuglerne (4-5 årige): Gina, Sira og Carla
Spillopperne (4-5 årige): Vibeke, Allan, NikolineFra 1 sept. starter vi op med Troldegruppe (5 årige) èn gang ugentligt

Dagens gang:                                                                                                                                 Vi åbner børnehaven kl 7, hvor der er mulighed for morgenmad frem til kl. 8.
Samling holder vi kl. 9 i vores basisgrupper, hvor der er mulighed for at spise sin formiddagsmad, som vi også kalder 1´er maden. Til samling starter vi dagen sammen, hvor vi synger, læser, taler om vores igangværende tema, vejret, årstiden, ugedagene mm. Det er også her vi taler om hvad der rør sig i børnegruppen, og om venskaber og hvordan man skal være, for at være en god ven. Samlingen gør at vi skaber en genkendelig og tryg hverdag, hvor alle vores børn får en følelse af at være en del af et større fællesskab.

Formiddagene består af leg og pædagogisk planlagte aktiviteter, samt ture ud af huset.
Vi spiser frokost ca. kl 11, hvor børnene på skift har hjulpet med at klargøre service på rullebordene. Frokosten kalder vi også 2´er maden.
Når alle har spist, går vi i garderoben og tager overtøj på. Vi har stor fokus på børnenes selvhjulpenhed. Det er vigtigt at børnene oplever at de selv kan mestre f.eks. påklædning, sko, madpakker mm, da det er her det enkelte barn opnår større selvværdsfølelse.

Legepladsen er, som nævnt oven for, en vigtig del af vores hverdag. Alle børn er hver dag ude i tidsrummet 12.15-14.00. Børnene har brug for luft og brug for at udfolde sig på et stort areal. På legepladsen spilles der bold, cykles, sjippes, leges med vand, der bages kager i sandkassen, leges gemmelege, leges sanglege, samt masser af leg i vores sansestimulerende legeredskaber. Det er også på legepladsen at børnene finder hinanden på kryds og tværs og danner nye venskaber.

For at kunne være ude i al slags vejr, skal børnene være praktisk klædt på. Det er vigtigt at der er regntøj, gummistøvler og skiftetøj i børnehaven. Vi beder derfor om at I forældre jævnligt tjekker jeres barns plads og skiftetøjskasse i garderoben.

Kl. ca. 14 spiser vi eftermiddagsmad (3´er maden) i vores gruppe. Eftermiddagsmaden skal ligge i kassen nederst i køleskabet.
Resten af dagen er vi enten på legepladsen eller indenfor i vores funktionsopdelte rum, hvor der vil være sansestimulerende aktiviteter, leg, spil, socialt samvær og masser af nærvær.
Vi har åbent til kl. 17 (kl. 16.00 om fredagen).